Bibliotekstan – modemetropol och mötesplats

Chanel, Gucci, Prada, Moncler, Ralph Lauren, Celine, Acne, Rodebjer, Filippa K, Whyred och Hope – de internationella och svenska modevarumärkena skapar en dynamisk mix i Stockholms främsta shoppingdistrikt Bibliotekstan.

När Hufvudstaden 2009 beslutade sig för att utveckla Biblioteksgatan och gatorna runtomkring var målet tydligt: området skulle bli en ledande shoppingdestination med det bästa av internationellt och svenskt mode samt en attraktiv mötesplats under namnet Bibliotekstan. Knappt tio år senare har målet nåtts.

Emanuel Westin– Vi har jobbat väldigt hårt under lång tid för att sälja in Stockholm och Bibliotekstan internationellt. Det första varumärket vi skrev kontrakt med var Marc by Marc Jacobs. Ralph Lauren och Prada var två andra viktigt etableringar och när vi även lyckades locka hit Chanel märkte vi att man började få upp ögonen för Bibliotekstan internationellt.  Faktum är att vi aldrig haft så stort intresse som vi har idag från såväl internationella som svenska varumärken som vill etablera sig i området och vi ser fram emot flera intressanta butiksöppningar under 2018, berättar Emanuel Westin, chef affärsutveckling butik på Hufvudstaden i Stockholm.

 

Internationellt och svenskt mode

I den långsiktiga planen ingick att stärka tvärgatorna till Biblioteksgatan med nya butiker och skapa mer liv och rörelse i gaturummet genom bland annat uteserveringar och blomsterarrangemang. Hufvudstaden har jobbat nära Trafikkontoret och Stockholms stad och bland annat bidragit till att Jakobsbergsgatan nu är gågata. Om Biblioteksgatan och Birger Jarlsgatan är navet för internationellt mode så står tvärgatorna för det svenska.

– Vi har fantastiska svenska varumärken som Hope, Rodebjer, Whyred och Acne. Framöver öppnar även svenska glasögonmärket Nividas vilket är jätteroligt. Jag är otroligt stolt och glad över att vi har lyckats skapa den här mixen av internationellt och svenskt mode.

 

Restauranger och kaféer stärker kvarteren

Med en rad kända modevarumärken på plats har steg två i planen också börjat sätta sig tack vare etableringar som kaféet Bianchi och italienska saluhallskonceptet Eataly.

– Om det första steget var modeinriktat handlar steg två om att stärka utbudet av restauranger och kaféer. Internationella namn som Bianchi och Eataly är, tillsammans med klassiker som Prinsen och Wienercaféet, viktiga pusselbitar i arbetet med att göra området till en pulserande mötesplats från tidig morgon till sen kväll.  

Även namnet Bibliotekstan är nu väl etablerat bland både kunder, slutkonsumenter och media.

– När Dagens Industri skrev att ”Cartier öppnar i Bibliotekstan hösten 2018” så kände jag att vi har lyckats med vårt mål att knyta ihop gatorna till ett område med tydlig profil. Det har varit väldigt roligt att forma det här och jobba långsiktigt med en affärsplan som vi ska vara stolta över att vi hållit fast vid.

Cartier är inte den enda nyheten i Bibliotekstan 2018. I början av sommaren öppnar till exempel kanadensiska livsstilsvarumärket Lululemon och franska modehuset Sandro har just öppnat. Under hösten slår även brittiska lyxaccessoarmärket Jimmy Choo upp dörrarna till sin första butik i Norden. Bland annat. Fler intressanta nyheter är att vänta.