Här föddes det svenska franska köket

Driva restaurang vid Hovås Golfbana i all ära – men vad var väl gröna vidder utanför stan mot pulsen i stadskärnan? Inte undra på att Leif Mannerström nappade på möjligheten och 1974 öppnade restaurang Johanna. Mitt i det vi idag kallar Fredstan.

 

Lokalen han hade fått nys om låg på Södra Hamngatan 47 och hade tidigare huserat herrklubben Enigheten. Nu var den ledig. Efter ett kort besök bestämde sig Leif Mannerström och hans kompanjon Crister Svantesson för att slå till.  

Förutsättningarna var goda; två våningar - på den undre låg matsalen med 70 sittplatser och en trappa upp fanns baren med engelska soffgrupper framför en öppen spis. På väggen en omtalad tapet som illustrerade den amerikanska nationens födelse. 

— Vi kunde fixa lokalen med en liten budget eftersom det fanns så mycket fint som vi kunde bevara. Till och med en gammal fungerande gasspis på lejonfötter. Och porslin kunde vi köpa via en kontakt som sålde andrasortering av Kunglig dansk, berättar Leif. 

Kulinarisk rörelse mitt i Brunnsparken 

Namnet tog krögarna från statyn Såningskvinnan i Brunnsparken som i folkmun kallades Johanna. Restaurangens logotyp blev en tecknad bild av statyn med namnet Johanna under. 

Det var alltså här, i huset som brann 2005 och sedan dess varit en glugg mellan fastigheterna intill, som kockarna Mannerström och Svantesson utvecklade den svenska grenen av ”det nya franska köket”. En kulinarisk rörelse som började växa fram under 1960-talet med den legendariske stjärnkocken Paul Bocuse i spetsen.  

Det var Bocuse som tillsammans med ett antal kockvänner myntade de tio budorden för god mat. Där de tre första lyder;  

- Undvik onödigt krångel. Matlagningen ska vara enkel och renodlas, portionerna små och uppläggningen elegant.  

- Förkorta koktiden och använd så låg temperatur som möjligt.  

- Använd färska råvaror av god kvalitet. Dagens säsongstänk i sin linda.

Sveriges bästa restaurang av Mannerström och Svantesson 

Utvecklingen av det nya franska köket öppnade upp även för andra influenser utifrån och bidrog till en generell höjning av kvaliteten inom restaurang-Sverige. 

— Vi vände upp och ner på den svenska matkulturen när vi introducerade det franska köket i Sverige och folk älskade det, säger Leif. Dessutom hade vi den bästa personalen så servicen var på topp. Efter ett år blev vi utnämnda till Sveriges bästa restaurang och gästerna fick vänta 14 dagar på ett få ett bord. 

En vanlig dag öppnade restaurang Johanna klockan 18. Då hade kockarna varit på plats sedan nio på morgonen för att förbereda. När gästerna anlände blev de rekommenderade att börja med ett glas uppe i baren där de i lugn och ro kunde studera menyn. 

— När det sedan var dags för servering välkomnades gästerna ner till matsalen för att sen återvända till baren för kaffe och avec. Med smart planering kunde vi en kväll servera 140 gäster på våra 70 platser, berättar Leif. 

Artister på besök 

Många internationella gäster kom genom åren att besöka Johanna. Rolling Stones, David Bowie, Liza Minelli och Dustin Hoffman är några gäster som gjort starkt intryck på Leif Mannerström. När Leif 1983 lämnade restaurang Johanna var det efter att ha gjort samma starka intryck på restaurang-Sverige som de besökande artisterna gjort på honom. Och som restaurang Johanna gjort på staden Göteborg — och på göteborgarna!  

När nu Fredsstan utvecklas och hela Kv Johanna får nytt liv är det inte bara namnet som bär historien vidare; Hufvudstaden förvaltar en lång tradition av att vara en plats för det där extra minnesvärda.  

Mer från Kunskap & inspiration

I den här kontorslokalen fick vi allt vi behövde och lite till

När Finance Recruitment letade nya lokaler i Stockholm city hade de specifika önskemål som passade just deras mötestäta verksamhet. Carl-Christian...

Nyckelfärdigt kontor efter Outpoints behov

Outpoint ville från början forma sitt eget kontor. Men när ägarna med Anna-Carin Telin och Agneta Jacobsson i spetsen fick en visning av ett...

Få ut det bästa av det aktivitetsbaserade kontoret

I samband med vår kontorsombyggnad tog vi hjälp av iManagement för att se till att vi behåller vårt uppskattade och värdeskapande arbetssätt när vi...