Mindset Group har flyttat in i moderna lokaler i Gamla Stan

Solljuset speglar sig i fasaden på fastigheten Achilles. Här i lokalerna vid Slussplan 9 i Stockholm träffar vi träffar Martin Nilsson, COO på Promote International. Han berättar om hur de skapat ett kontor med både trivsam hemmakänsla och modern teknik för en utbildningsverksamhet som idag mestadels är digital.

Mindset Group, där Mindset och Promote International ingår har nyligen flyttat in i sina nya lokaler som ligger precis där nya Slussen nu växer fram.

Vi börjar med att fråga Martin Nilsson hur de trivs.

– Jag vågar säga att alla medarbetare uppskattar sitt nya kontor väldigt mycket. Det gäller även mig. Vi är väldigt nöjda med hur resultatet blev.

Ytor med olika atmosfär och funktion

– Här känns ombonat och välkomnande samtidigt som vi lagt in mycket teknik och ergonomi i rummen. Inspiration har vi tagit från caféer, hotell och flygplatslounger. Här kan vi ses själva, men också möta kunder och arrangera föreläsningar.

Egna events och konferenser var sådant som Mindset Group hade i bakhuvudet när de designade lokalerna. Martin berättar att de just nu planerar ett event med amerikanska forskare.

Det centrala läget går inte att bortse från, men från början var detta inte avgörande för Mindset Group. De var på jakt efter en känsla av att komma hem och tittade därför väldigt brett på olika typer av lokaler och geografiska områden.

– När vi väl kom hit kände vi att det var helt rätt. Lokalerna, huset och platsen vid Slussen bockade av de kriterier vi ställt upp. Området där nya Slussen växter fram och sjöutsikten ger en upplevelse i sig.

Kontors anpassning till digitala utbildningar

Martin menar att digitalt stöd visat sig fungera väldigt bra för Mindset Group's metodik, där mycket av fokus är på vad som ska ske före och efter utbildningen, när deltagarna är tillbaka på sin arbetsplats.

– Vi gör fortfarande utbildningar hos kunden om de vill, men då vi satsar mycket på digitala leveranser har vi jobbat med ljudisolering, dubbla skärmar, extra belysning, bra kameror, höj- och sänkbara riggar och dold kabeldragning i väggarna. En utmaning var att rummen även ska fungera som vanliga mötesrum och gå att återställa snabbt och enkelt efteråt.

Det fysiska kontorets roll idag

– Det handlar idag om att ge individen möjlighet att jobba efter sina egna förutsättningar, vilket ställa höga krav på flexibilitet. Det är något vi försökt bygga in våra nya lokaler, med ytor såväl utbildning som kreativ problemlösning och favoritplatsen för eget arbete. Sen används lokalerna även av våra kunder.

Martin förklarar att de anställda hos kunderna också är välkomna att sitta i deras lokaler och jobba mellan sina möten och i väntan på tåget hem. Det skapar goda också relationer mellan Mindset Group och kundernas medarbetare.

Mindset Group's kontor representerar både en framtidsvision och nya sätt att arbeta.

– Hela utbildningsbranschen är i omställning och det ska kännas även när man besöker oss. Vi uppfattas ofta som ett jordnära bolag och ville att värden som omtanke skulle genomsyra lokalerna, men också den modernitet som speglar hur vi levererar utbildning och mäter resultat.

Martin menar att utformningen på deras nya kontoret är en väldigt viktig komponent för företagsidentiteten och kulturen de vill odla bland sina medarbetare. Dessutom skickar det signaler till dem som Mindset Group vill rekrytera.

– Kan vi visa redan med lokalerna vilka vi är så underlättar det rekryteringsprocessen. Sen vill många gärna sitta i fina lokaler, inte minst då jobbet här innebär mycket resande och det blir en viktig plats att landa på när man kommer tillbaka.

Kreativt samarbete med Hufvudstaden

Ombyggnationen av Mindset Group's lokaler skulle ske på bara fyra månader. Samtidigt hade företaget och deras inredningskonsult väldigt kreativa idéer om hur ett kontor kan fungera medan Hufvudstaden hade ett tydligt hållbarhetsfokus och alla fasta val ska vara långsiktiga.

– Tillsammans utmanade vi varandra med olika perspektiv. Vi fick bra tankeställare från Hufvudstaden och bidrog i gengäld med en del nya tankar om hur man kan konstruera ett smart, modernt kontor.

Samtidigt som projektet genomfördes renoverades även trapphus, omklädnings- och cykelrum i fastigheten. Detta bidrog ytterligare till upplevelsen att flytta in på ett helt nytt kontor menar Martin.

Avslutningsvis frågar vi honom vad från det nya kontoret som han skulle välja att ta med som inspiration till sitt eget hem.

– Det är nog de genomtänka lösningarna för belysning. Det blev så tydligt vad ljuset betyder när vi jobbade med det i olika zoner i lokalerna. Ljuset och hur man kan arbeta med vackra lampor. Den insikten jag tog med tidigt, hur viktigt stämningsfull och bra belysning är.

Mer från Kunskap & inspiration

”Vi får mycket beröm för lokalen av våra besökare”

Aberdeen har hittat hem i ljusa, trivsamma lokaler mitt i centrala Stockholm. En arbetsplats som underlättar vardagen för både personal och gäster.

Hemma hos Osborne Clark

Advokatbyrån Osborne Clarke sitter i ett nyckelfärdigt REDO kontor på Norrlandsgatan 16 i Stockholm.

Swedfund har hittat hem på Drottninggatan

Swedfunds uppdrag med att bekämpa fattigdom genom att investera i hållbara företag ställer höga krav på en flexibel kontorslokal – nu har de hittat...