"Kontoret är inte bara en arbetsplats, det är en del av en livsstil"

Anne-Li Åldstedt, uthyrningschef kontor, berättar mer om trenderna i fastighetsbranschen.

I sin roll som uthyrningschef kontor på Hufvudstaden hjälper Anne-Li Åldstedt företag att hitta rätt lokaler i rätt område, en process som normalt tar tre till fyra månader.
– Många tycker det är jobbigt att byta kontor. Det känns väldigt bra att kunna hjälpa till under hela resan, från det att de tittar på lokalen till planering, renovering, anpassning och flytt. Det bästa med min roll är att det innefattar så många olika delar och möten med olika människor. Alltifrån arkitekter till  jurister, designers och hantverkare är involverade när företag byter kontor. 

Anne-Li har jobbat på Hufvudstaden sedan 2004, med ett avbrott 2011 – 2015 då hon jobbade som konsult. En hel del har förändrats sedan 2004, men annat är sig likt.
– Vi var tidigt ute med att styla lokalerna, det gjorde vi redan då. Idag har vi helt andra möjligheter att presentera lediga lokaler digitalt på ett inspirerande sätt. Men det är självklart den fysiska miljön och omgivningen som är viktigast, och att inreda på ett sätt som tilltalar potentiella hyresgäster. När de tittar på en lokal ska de kunna identifiera sig med den och känna att ”wow, här vill vi ha vårt kontor”. 

Är det något som utvecklats de senaste åren är det att hyresgästerna har blivit allt mer medvetna om trender, design, kvalitet och läge. 
– Våra kunder är stabila och långsiktiga företag inom management, finans, media, it och juridik som vet vad de vill ha. Kontoret, men även området fastigheten ligger i, ska stärka företagets image.

En trend idag är att många företag anlitar egna inredare och vill ha ett personligt kontor. En annan trend är ett önskemål att alla grundfunktioner som IT och  larm ska finnas på plats. Efterfrågan på flexibla hyresavtal ökar också, i synnerhet från mindre företag.
– Förra året introducerade vi vårt koncept REDO för att möta det här behovet. Avtalen är mer flexibla och allt från möbler, AV-utrustning och fullt utrustat pentry till skrivare finns redan på plats. Hyresgästerna kan flytta in direkt och koppla upp sig.

Anne-Li ser även en tydlig trend i att allt fler vill skapa en hemma-hos-känsla med lounge, öppna kök, avskilda miljöer och tysta zoner där det finns tid för reflektion.
– Det ska finnas möjlighet att lämna skrivbordet och flytta sig mellan olika arbetsplatser beroende på vad man jobbar med och vilka behov man har. Kontoret är inte bara en arbetsplats, det är en del av en livsstil.

Att människor i allmänhet blir allt mer hälsomedvetna syns även i fastighetsbranschen. 
– Efterfrågan på cykelgarage och omklädningsrum ökar hela tiden då allt fler cyklar till jobbet. För oss som hyresvärd är det viktigt att främja den hälsomedvetna trenden genom att utveckla cykelparkerings- och ombytesmöjligheter i våra fastigheter. Det ligger också i linjer med vårt fokus på hållbarhet som genomsyrar alltifrån hur vi bygger våra kontor till att vi skapar förutsättningar som ger hållbara medarbetare. 

Mer från Kunskap & inspiration

Därför har Engström & Hellman trivts i hjärtat av Göteborg i över ett decennium

Genom stora moderna fönster ser vi hur området kring Centralen och den nya stationen för Västlänken växer fram nedanför oss. Fredrik Engström,...

Genuint hantverk lyfter Birger Jarlsgatan 15

För oss är det viktigt att bevara fastigheterna, samtidigt som vi moderniserar för framtiden.

Hemma hos Panagora

Hufvudstadens hyresgäst, e-handelsbolaget Panagora sitter i ljusa och moderna kontorslokaler på Norrlandsgatan 31. Mitt i centrala Stockholm.