Den som träder in på Panagoras kontor på Norrlandsgatan blir direkt varse vidden av deras kundbas. Varumärkena som de som e-handelskonsult hanterar varvas friskt och utgör en integrerad del av inredningen. Att en hel hylla fyllts med skokartonger har sin förklaring.
– Vi drog i gång 2001 med Sneakersnstuff som första kund och de blev sedan också det första bolag som vi tog på export, berättar Moon-Suck Song.
Att starta bolag inom e-handel just 2001, i efterdyningarna av dotcom-kraschen hade sina utmaningar. Men det gav också ovärderliga lärdomar.
– Vårt fokus från första början blev att förstå människors beteenden. Det här var en tid då Napster hade fått miljoner människor att ladda ner musik gratis och olagligt. De traditionella skivbolagen stämde Napster istället för att rikta fokus på att det tydligen fanns ett enormt intresse för att ta del av musik på ett annat sätt, säger Moon-Suck Song.
Han menar att historien upprepades i andra branscher åren som följde. E-handeln exploderade och gamla bolag reagerade sent. Flera stora kedjor har tvingats slå igen eftersom de vägrat förstå att vissa människor hellre handlar på nätet.
– Drivkrafterna med näthandel är att du får bästa priset, du kan handla alla tider på dygnet och du sparar energi eftersom du inte behöver ta dig till en fysisk butik. Allt är ju rätt logiskt. Samma sak gäller fysiska butikers mervärde där du kan känna och klämma på ett annat sätt precis innan köpet, och med betydligt snabbare leverans än e-handeln. Inte minst kan kunden vara samma i båda dessa kanaler, men omständigheter kan driva en kund till en specifik kanal. I grunden handlar det om att förstå beteendemönster.
Inredningskoncept och mötesträffar kan bygga varumärket på kontoret
På samma sätt ser han den förändring som sker i dag, när pandemin gjort distansarbete till vardag och det fysiska kontorets framtida roll och utformning diskuteras.
– Även detta är en beteendeförändring som vi inte vet var den ska sluta men i grunden handlar det om att förstå vad det är som driver människor. Och givetvis också att människor är olika och har olika behov, säger Moon-Suck Song.
På Panagora är det i dag upp till var och en var de vill sitta och arbeta. Vissa kommer in dagligen till kontoret för att de trivs där, andra stannar hemma för att det passar dem bättre.
– Tre gånger per år samlar vi alla på samma plats, där vi dagtid kör en kickoff och på kvällen kallar vi det “Panagora Madness”. De tillfällena sammanfaller med påsk, kräftskiva och jul. Sedan har vi “Panagora Weekly”, 30 minuter en gång i veckan då vi ses i form av en digital lägereld. Då är vissa på kontoret, andra inte, säger Moon-Suck Song.
Att etikettera event är en nyckel, menar han. Det skapar en fast grund, något att hålla i handen, i en arbetstillvaro som annars tillåts vara lite flytande. På samma sätt utgör kontoret den självklara basen från vilken varumärket byggs.
– Du måste branda, annars finns det inte längre någon skillnad mellan bolag, då kan alla lika gärna sitta hemma och jobba för Facebook och få en New York-lön, fast i Dalarna.
Han menar att kontoret ska signalera vilka Panagora är:
– Vi följer ett tydligt inredningskoncept där vi vill signalera att vi är professionella men samtidigt inte stela, inspirationen är hämtad från olika boutiquehotell. Målet är förstås en plats där folk trivs och där det finns möjlighet att interagera och vara kreativ. Och det tror jag faktiskt att vi har lyckats med.