Simon-Kucher skapade en kreativ arbetsmiljö för sina medarbetare

Managementkonsultbolaget Simon-Kucher behövde mer än bara större ytor – de behövde en arbetsplats som kunde spegla deras växande verksamhet. Med genomtänkt design har deras nya kontor blivit en plats för både trivsel och produktivitet.

De flesta skulle hålla med om att det finns en självklar likhet mellan en tavla och ett fönster. Båda ramar in ett motiv för oss att betrakta – något som managementkonsultbolaget Simon-Kucher ville dra nytta av när de flyttade in i sina nya lokaler vid korsningen Kungsgatan och Sveavägen.
– Tanken är att fönstren ska fungera lite som tavlor och vara en inspiration för rummet. Ett mötesrum har exempelvis utsikt mot Konserthuset och har därför blåa väggar som ska harmonisera med omgivningen, säger Jennifer Nystedt, Senior Personal Assistant på Simon-Kucher.

HS_Simon_Kucher_LR_foto_Maria_Cruseman-12.jpg

För Simon-Kucher innebar flytten till det nya kontoret från ett litet steg rent geografiskt men ett stort steg för företagets utveckling i Sverige. Att skapa en arbetsmiljö som stödjer både produktivitet och trivsel har varit en prioritet vilket också inneburit ett nära samarbete med både inredningsarkitekter och Hufvudstaden.
– Simon-Kucher är i ett annat skede idag jämfört med när vi satt i våra tidigare lokaler. Under den här omvandlingen har vi verkligen satsat på att lyfta vårt varumärke och skapa en arbetsplats som stödjer vår tillväxt, menar Kaisa Kennerö Lekman, Office Operations Manager, på Simon-Kucher.

Den nya kontorsmiljön har haft en tydlig och positiv inverkan på produktiviteten. Med flexibla utrymmen som kan anpassas efter teamens behov, som projektrum och fokusrum, har medarbetarna fått större möjligheter att jobba effektivt.

Förutom de nya ytorna har kontorets centrala läge varit en stor fördel. Tack vare närheten till Arlanda Express och Centralstationen är det enkelt för både anställda och internationella besökare att ta sig till kontoret.
– Det känns självklart för oss att ha en central arbetsplats nära till kommunikationer. Det är också en förutsättning för våra kollegor från andra delar i världen att smidigt resa mellan kontoren, berättar Kaisa.

En viktig del i utformningen av det nya kontoret har också varit att spegla företagets kultur men också medarbetarnas behov. Det, menar Kaisa och Jennifer, har gjort att arbetsmiljön känns trivsam.
– Inför kontorsflytten höll vi workshops med våra anställda kring vilka önskemål och behov som fanns. Jag tror att det är just det som gör att det känns så naturligt, säger Kaisa.

– Det är ett välgjort förarbete, vilket gör att allt känns så genomtänkt. Från hur det minsta av hörn ska inredas till val av soffor i kundentrén, menar Jennifer.

Simon-Kuchers nya kontor är mer än en arbetsplats, det är en genomtänkt miljö som stärker både medarbetarnas trivsel och företagets utveckling. Här har varje steg i planeringen tagits med stor noggrannhet – på deras resa mot fortsatt tillväxt.

Mer från Kunskap & inspiration

Toppmoderna kontorslokaler bakom unik fasad

Det återstår en hel del tekniskt utmanande arbete innan Vildmannen 7 har byggts upp igen efter branden 2017. När fastigheten är färdig har den unik...

Låt konsten ta plats på kontoret

Att välja konst till kontoret är viktigt för att skapa en harmoni i arbetsmiljön och stärka företagets identitet. Rätt konst på kontoret skapar...

REDO – nyckelfärdigt kontor med bästa läge

Flexibelt avtal och snabb inflyttning. Det är vårt koncept REDO. Möbler, inredning, köksmaskiner och husgeråd ingår, liksom el, skrivare och nätver...