Efter en lång period av rekommenderat hemarbete måste arbetsgivare skapa attraktiva kontor för att locka tillbaka medarbetarna.
– Medarbetare kommer att ställa högre krav på sin arbetsplats, inleder Anki.
På Hufvudstaden ser man två tydliga trender i arbetslivet efter pandemin.
Den ena är att kontorsmedarbetare upptäckt många fördelar med hemarbete och därför kommer att ställa högre krav på kontoret för att de ska tycka att det är värt att åka dit. Även lägesfaktorn blir allt viktigare med goda kommunikationer och ett rikt utbud i närområdet.
Den andra är att pandemin till viss del förändrat sätten vi arbetar på, vilket gör att kontoren behöver anpassas till de nya förutsättningarna.
Anki menar på att kontoret är viktigt och en del av den identitet som företaget speglar. Det är där man skapar företagskulturen och bygger sina team.
Plats för kreativa möten
På många företag tampas man just nu med hur deras framtida kontor ska se ut. Man vill kunna mötas men under mer flexibla former.
– I dag rör vi oss med våra laptops och sitter på olika sätt och på olika platser. Det är färre som behöver en fast arbetsplats, säger hon.
Ett stort fokus kommer att ligga på sociala ytor där man kan träffas mer spontant. Det kan handla om en soffhörna, en kaffebar eller ett stort öppet kök. Det behöver också finnas utrymme för medarbetare att ha videomöten, fysiska möten eller en hybrid av dessa.
– Det är viktigt är att ytorna är flexibla och kan fungera för olika typer av arbetsuppgifter och som stimulerar social interaktion, säger hon.
Att ha ett attraktivt kontor underlättar dessutom vid rekrytering och läget blir särskilt viktigt när många medarbetare ska pendla, men också för att man ska kunna springa ett privat ärende på lunchen eller köpa kaffebröd till fredagsfikat.
Attraktiv lokal mitt i city
I Göteborg finns just nu möjlighet att hyra attraktiva kontorslokaler i fastigheten Fyran i Nordstan, ovanpå den myllrande gallerian.
– Fastigheten är fantastiskt konstruerad med fyra adresser, som gör att man på ett väldigt bra sätt kan hitta lösningar för olika bolag.
Lokalerna har goda möjligheter att inredas i nära samarbete med kundens önskemål, för att skapa en attraktiv arbetsplats med en kreativ miljö, som medarbetare nu önskar.
– Det är alltid roligt att välkomna nya hyresgäster till sina nya lokaler och tillsammans med dem skräddarsy den bästa utformningen för deras framtida arbetsplats, avslutar Anki Håkansson.