Hufvudstaden strävar efter att erbjuda högkvalitativ service. Att vi lyckas visar årligen våra fina siffror i Nöjd Kund Indexet (NKI).
– Hufvudstaden tar personlig service ett steg längre och det är även det som gör det så roligt att arbeta här, säger Anki Håkansson, förvaltningschef i Göteborg, och fortsätter:
– Våra höga siffror i NKI är ingen slump. Inte heller att våra kunder stannar kvar hos oss. Vårt servicelöfte och kundfokus är på riktigt.
Att vara öppen för och intresserad av kundens specifika behov, med fokus på helheten, redan från start är viktigt. Alla verksamheter har olika förutsättningar som vi hittar flexibla lösningar till.
– Vi vill ha nära, stöttande relationer och personliga möten. Vi prioriterar vår kunddialog vilket skapar trygghet.
Regelbundet träffar Anki och teamet hyresgästen. Under dessa möten stämmer man av hur verksamheten fungerar i lokalerna. Finns det ett behov av förändringar? Med lång erfarenhet är Hufvudstaden en trovärdig rådgivare som, exempelvis, kan föreslå passande lokalanpassningar och andra förbättringar utifrån nya behov eller om man önskar arbeta mer miljömedvetet.
– Vi är rådgivare och hjälper hyresgästen med vad de bäst behöver för att skapa en effektiv och attraktiv mötesplats för sina medarbetare, framhåller Anki.
Människan bakom servicen
Skulle något oförutsett ske är Hufvudstadens fastighetstekniker snabbt på plats. Serviceportaler är bra, men bara om de även innefattar mänsklig kontakt, konstaterar Anki Håkansson.
Tät dialog med kunden och en personlig relation är viktigt, oavsett om det handlar om förseningar i mindre leveranser eller i större planerade underhållsåtgärder.
– Vi arbetar alltid proaktivt i vår kommunikation och i vår service vare sig det gäller stort eller smått. Vi finns på gångavstånd till våra hyresgäster och vårt mål är att underlätta deras vardag.
Ny teknik
Den digitala utvecklingen har påverkat både arbetet för fastighetsteknikerna och den service som Hufvudstaden kan erbjuda. Nya verktyg för felanmälan och systematisk bearbetning av information har inneburit att man effektivt, exempelvis, kan styra värme- och ventilationssystem bättre än tidigare. Genom dessa system kan man även analysera hållbarhetsdata och snabbt identifiera förbättringspotentialer.
Långsiktighet i fokus
Att värna och vårda sina fastigheter är en viktig del för Hufvudstaden. Anki Håkansson återkommer gärna till ledorden: ”Fastighetsförvaltning över tid.” Kunden ska kunna lita på att den service de en gång fått inskrivit i sitt avtal levereras och känna sig trygga med att de får en långsiktig servicepartner.
– Detta är absolut vår styrka! Vi tar inga genvägar när det gäller, exempelvis, underhållsplaner. Behöver ett tak bytas så byts det även om det är en stor investering. Materialen som väljs skall hålla över tid, ha en låg miljöpåverkan vilket i slutänden främjar klimatet.
Lagandan främjar gott samarbete
Anki Håkansson framhåller även sitt team, bestående av bland annat fastighetstekniker och teknisk förvaltare, när det gäller att hålla servicelöftet på topp.
– Vi ger det där lilla extra, men det är så vi vill ha det och det är inte svårt eftersom vi är ett tight, härligt och kompentent gäng som ofta stämmer av med varandra så att alla vet vad som är på gång. Alla har olika roller men samspelar.
– Vi jobbar, helt enkelt, tillsammans och är alla intresserade av kundens bästa.