Information om missförhållanden kan lämnas via vår Visselblåsningstjänst. Tjänsten erbjuder total anonymitet och högsta sekretess. Inkommande ärenden granskas, inom 24 timmar närmast helgfria vardag från att anmälan är gjord.
Instruktion för visselblåsning
Du kan lämna din anmälan via webb, post eller telefon till vår externa och oberoende aktör för visselblåsningsärenden.
Använd Hufvudstadens företagskod: tsd612
Anmälan vi webb: wb.2secure.se
Anmälan via telefon: 0771 779977
Visselblåsningspolicy
Våra medarbetare, kunder och leverantörer är våra viktigaste källor till insikt om eventuella brister som måste rättas till. Hufvudstaden uppmuntrar till en kultur där rapportering av missförhållanden är en självklar del av verksamhetens kultur. Vi strävar efter en öppen och transparent kultur där visselblåsare kan agera utan rädsla för repressalier. Alla rapporter tas på allvar och utreds konfidentiellt för att säkerställa en ansvarsfull och rättvis hantering.
Omfattning
Policyn gäller alla medarbetare och företrädare inom Hufvudstadens koncern.
Områden för rapportering
Visselblåsartjänsten är avsedd för att anmäla information om oegentligheter och missförhållanden som är av allmänt intresse att uppmärksamma. Detta kan exempelvis innefatta brott mot lagar och regler, korruption, mutor, ekonomisk brottslighet, miljöbrott, felaktig användning av ekonomiska resurser samt allvarliga trakasserier. Även överträdelser av olika lagar och bestämmelser med koppling till EU-rätten omfattas och betraktas som angelägna att rapportera.
Däremot ska tjänsten inte användas för att rapportera frågor som enbart rör den egna arbetssituationen, exempelvis missnöje med lön eller liknande, då dessa normalt sett inte faller under visselblåsning. Det är också viktigt att vara medveten om att vissa typer av rapporteringsskyldighet ska hanteras genom andra kanaler. Visselblåsartjänsten är inte avsedd för rapportering i de fall där det finns en skyldighet att anmäla enligt verksamhetsspecifika lagar och regler.
Den som använder visselblåsartjänsten behöver inte ha bevis för att det som rapporteras är sant, utan det är tillräckligt att det är god tro kring farhågorna. Rapporteringen får dock inte basera sig på rykten eller hörsägen och det är inte tillåtet att ljuga eller medvetet lämna falsk information.
Skydd i form av ansvarsfrihet
Den som misstänker att det förekommer missförhållanden som bryter mot lagen eller som är av allmänt intresse att avslöja, har rätt att rapportera detta med skydd mot repressalier. En person som anmäler sådana förhållanden kan inte hållas ansvarig för att ha brutit mot tystnadsplikten, förutsatt att personen vid tidpunkten för rapporteringen hade rimliga skäl att tro att anmälan var nödvändig för att avslöja missförhållandet. Samma skydd gäller vid insamling av information inför rapporteringen, så länge personen inte begår ett brott i processen. Undantag gäller dock för kvalificerad tystnadsplikt enligt lagen (1971:1078) om försvarsuppfinningar, där ansvarsfrihet inte gäller.
Att en rapporterande person omfattas av ansvarsfrihet innebär att denne inte kan hållas juridiskt ansvarig, varken straffrättsligt eller genom skadestånd, för att ha brutit mot tystnadsplikten. Det är dock viktigt att notera att dessa regler inte ger rätt att lämna ut dokument eller handlingar från verksamheten.
Hufvudstaden ska tillhandahålla stöd för anonym rapportering.
Skydd mot hindrande åtgärder eller repressalier
En verksamhetsutövare får varken förhindra, försöka förhindra eller på något sätt försvåra en rapportering. Det är även förbjudet att vidta repressalier mot någon på grund av att en rapportering har gjorts. Med repressalier avses åtgärder, direkta eller indirekta, som leder eller kan leda till skada eller nackdel för den rapporterande personen. Exempel på sådana åtgärder kan vara avstängning, permittering, uppsägning, förändrade arbetsuppgifter eller sänkt lön. Skyddet mot repressalier gäller inte bara den som rapporterar, utan även andra som bistår personen i rapporteringen, exempelvis en förtroendevald eller ett skyddsombud. Dessutom får repressalier inte riktas mot kollegor, anhöriga eller en juridisk person som den rapporterande personen äger, arbetar för eller har någon annan koppling till.
Uppföljning och efterlevnad
Uppföljning och utvärdering genomförs kontinuerligt för att säkerställa att Visselblåsarpolicyn efterlevs och är tillgänglig internt och externt. Policyn ska gälla tillsvidare och ses över vid behov.
Utskriftsvänlig visselblåsningspolicy
Kontakt
