Goda samarbeten lägger grund för god service

Goda samarbeten är avgörande för att leverera högkvalitativ service till kunderna. I en av fastighet i Bibliotekstan visar Aklilu Habtewold från städbolaget Public Clean vad det innebär i praktiken. – Det är alltid trevligt att komma till kontoret och möta Aklilu i trapphuset, säger Carola Kollberg, Office Manager på Öhman Fonder som har sitt kontor på Mäster Samuelsgatan 6.

Ett leende förgyller dagen. Det är med den devisen i åtanke som Aklilu Habtewold tar sig an uppdraget att hålla rent och snyggt i trapphuset runtom i Bibliotekstan. 

– När jag städar möter jag många människor och för mig är det viktigt att hälsa, fråga om de mår bra och öppna dörren för dem, säger Aklilu Habtewold. 

Han är anställd av Public Clean, en av de leverantörer som Hufvudstaden samarbetar med för att kunna erbjuda kunderna bästa tänkbara service.

Allt grundar sig i filosofin att ett fastighetsbolag handlar om mer än att bara erbjuda ytor för hyresgästerna att vistas på. Det är därför Hufvudstaden lägger stor vikt vid att få alla att trivas på sitt sätt – genom ständig dialog och lyhördhet för vad varje enskild hyresgäst behöver.

Ett team bestående av förvaltare och fastighetstekniker som kan fastigheterna utan och innan är en grundbult, väl utvecklat samarbete med företag som erbjuder väktarservice, hantverksservice, miljörådgivning med mera en annan.

Så uppskattar hyresgästerna städföretagets goda service

Aklilu Habtewold vill bidra med det han kan i sin roll.

– Min filosofi är att du påverkar alla människor du möter under en dag, och är du glad och nyfiken gör det deras dag på jobbet bättre, säger han. 

Hyresgästerna i fastigheten uppskattar den positiva inställningen. 

– Aklilu är väldigt mån om att alla ska må bra. Dessutom är han väldigt noggrann och tar sitt jobb på fullt allvar, det är alltid snyggt och rent, säger Carola Kollberg, Office Manager på Öhman Fonder. 

Hon tycker att samarbetet med Hufvudstaden fungerar utmärkt och uppskattar hyresvärdens lyhördhet. Den vänliga stämning som Aklilu Habtewold bidrar med är ett extra plus och något som smittar av sig på omgivningen, menar Carola Kollberg.

– Att Aklilu städar och möter våra besökare med ett stort leende gör att besökarna redan har en bra och positiv känsla när de kliver in på vårt kontor. Han är dessutom otroligt serviceminded och gör alltid det där lilla extra. Han putsar till och med vårt dörrhandtag av mässing en gång i veckan – både på insidan och utsidan. 

Det är som det ska – och helt enligt det motto som Hufvudstaden en gång för alla lanserat gentemot sina hyresgäster: ”Vi börjar varje dag med att putsa på ditt varumärke.”

För Aklilu Habtewold är det självklart:

– Det är mitt jobb, jag vill göra mitt bästa för att folk ska må bra där de arbetar.

Mer från Kunskap & inspiration

Perfekt balans mellan professionellt och personligt

Att kliva in i Bridgepoints nyrenoverade lokaler på Mäster Samuelsgatan i Stockholm är lite som att komma hem till någon. Här känner både medarbeta...

Ny lokal gav rätt förutsättningar för Simon-Kucher

Vid Hötorget i centrala Stockholm, med tunnelbanan i samma hus, sitter sedan några månader tillbaka Simon-Kucher. Möjligheten att påverka både...

Ombyggnationen av Skären 9

I slutet av 2020 färdigställdes om- och påbyggnadsprojektet av Skären 9 där 2 våningsplan och totalt ca 3 100 kvm har tillkommit.