Delårsrapport januari-mars 2024

ir-puff_q1-2024.jpg

• Nettoomsättningen från fastighetsförvaltningen var 524 mnkr (503), en ökning om 4 procent. Inklusive koncerninterna hyresintäkter var fastighetsförvaltningens nettoomsättning 573 mnkr (551).
  • Fastighetsförvaltningens bruttoresultat ökade med 5 procent och uppgick till 346 mnkr (331). Inklusive koncerninterna hyresintäkter var fastighetsförvaltningens bruttoresultat 395 mnkr (379).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -396 mnkr (-499), motsvarande -1,96 kronor per aktie (-2,47). Det negativa resultatet förklaras av negativa orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet.
  • Fastighetsbeståndet marknadsvärderades till 46,2 mdkr (46,7 vid årsskiftet), vilket ger ett långsiktigt substansvärde (EPRA NRV) om 180 kronor per aktie (185 vid årsskiftet). Periodens orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet var -759 mnkr (-906).
  • Soliditeten uppgick till 58 procent (60), nettobelåningsgraden till 22 procent (20) och räntetäckningsgraden var 4,0 gånger (6,2).
  • Hyresvakansgraden vid periodens slut var 9,2 procent (8,5). Exklusive pågående utvecklingsprojekt uppgick hyresvakansen till 7,1 procent (5,4).

Kommentarer från Hufvudstadens VD, Anders Nygren.

Årets första kvartal har präglats av den svaga konjunkturen vi befinner oss i. Vakansgraden har ökat något och uthyrningsprocesserna tar längre tid, men glädjande nog har ett antal nya hyresavtal tecknats under perioden. Bland annat är kontorsytorna i fastigheterna Fyran i Nordstan och NK i Göteborg nu fullt uthyrda. I vårt pågående projekt Kvarteret Johanna i Göteborg har hyresavtal tecknats med starka servicekoncept som bidrar till det ökade intresset vi ser för kontoren i kvarteret.

Inom detaljhandeln är det fortsatt utmanande men vi upplever att detaljhandelsaktörer och varumärken börjar se ljusare på framtiden. Störst intresse för butikslokaler har vi i Bibliotekstan i Stockholm där vi tecknat flera nya hyresavtal och vakansgraden är fortsatt låg.”

Frågor besvaras av:

Anders Nygren, VD och Åsa Roslund, vVD samt chef Ekonomi och Finans,
telefon 08-762 90 00.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Hufvudstaden AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 12:45.

Delårsrapport januari-mars 2024
Pressmeddelande Delårsrapport januari-mars 2024