Hufvudstadens fastighet Skären 9 nomineras till Kasper Salin-priset

Hufvudstadens Skären 9, belägen i Bibliotekstan, Stockholm, är nominerad till Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris – Kasper Salin-priset. Vinnaren tillkännages på Arkitekturgalan den 7 april.

Skären 9 ligger i korsningen Smålandsgatan och Norrlandsgatan i stadsdelen Bibliotekstan. Det ursprungliga gathuset, ritat av Uhlin & Malm uppfördes år 1984 och gårdshuset, ritat av arkitekt Sune Malmquist år 1999. Den aktuella om- och tillbyggnationen är ritad av General Architecture och genomfördes mellan år 2019 och 2021. Fastigheten utgörs till största del av kontor, men har även några butikslokaler och garage.

- ”Vi är mycket glada och hedrade över nomineringen. Om- och tillbyggnationen av Skären 9 har genomsyrats av ett hållbart kvalitetstänk i allt från arkitektonisk utformning till materialval. Byggnaden har flyttats in i 2020-talet och finner fint sin plats i Bibliotekstans stadsmiljö, säger Frida Wijkström, chef affärsområde Stockholm, Hufvudstaden.

Skären 9 har fått en ny höjd och ett nytt arkitektoniskt uttryck med en fasad av Ekebergsmarmor och ljus puts. Påbyggnaden har utökat fastigheten med 2 900 kvm till totalt 16 600 kvm.

- ”Vi har strävat efter att ge hela byggnaden ett nytt sammanhållet uttryck i samklang med den ursprungliga arkitekturen, där spåren av ursprungshuset finns att uttyda i rytm och materialitet. På så sätt står Skären för en idé om hur staden kan förändras med respekt för arkitektur och minne”, säger Josef Eder, ansvarig arkitekt General Architecture.

Sveriges Arkitekter delar varje år ut Kasper Salin-priset till ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader av hög arkitektonisk kvalitet. Priset instiftades 1962 på grundval av en vilande donation av Stockholms stadsarkitekt Kasper Salin (1856–1919).

För att ta del av Sveriges Arkitekters motivering samt läsa om vilka andra som är nomierade i kategorin "årets bästa byggnad"  Läs mer här.

Stockholm den 15 mars 2022

Anna Gustafsson, tf pressansvarig, anna.gustafsson@hufvudstaden.se,