Hufvudstaden tillskapar moderna kontor i centrala Göteborg

Hufvudstaden har erhållit bygglov för en påbyggnad av drygt 5 000 kvm kontorslokaler i Femmanhuset i Nordstan. Påbyggnaden omfattar två nya våningsplan med moderna kontorslokaler som har strålande utsikt över centrala Göteborg och dess hamninlopp.

Projektet påbörjas omgående och första inflyttning kommer att ske under hösten 2011. Hufvudstaden har tecknat ett långt hyresavtal med Advokatfirman Vinge om ca 3 300 kvm kontorsyta vilket utgör ca två tredjedelar av de nyproducerade kontorslokalerna.

Femman byggdes 1972 och ritades av arkitektbyrån Backström & Reinius och är en del av Nordstans affärscentrum som är ett av Norra Europas största shoppingcenter. Femman inrymmer idag ca 40 000 kvm kommersiell yta, varav ca 20 000 kvm kontor.

”Hufvudstaden har som målsättning att i centrala Stockholm och Göteborg erbjuda framgångsrika butiks- och kontorshyresgäster attraktiva lokaler. Advokatfirman Vinge har varit hyresgäst hos Hufvudstaden i Göteborg sedan 1970-talet och vi är mycket stolta över att vi kan tillgodose en av våra mest trogna hyresgästers behov av toppmoderna kontorslokaler i ett av Göteborgs bästa lägen”, säger Ivo Stopner, Verkställande direktör i Hufvudstaden.

I samband med påbyggnaden uppgraderas hela fastighetens tekniska försörjning, främst ventilation och hissar. Hela projektet beräknas vara klart under våren 2012.

Stockholm den 17 juni 2010

Ivo Stopner

Verkställande direktör

Frågor besvaras av Ivo Stopner, VD (telefon 08-762 90 00) och Daniel Massot, Chef för Affärsområde Göteborg (telefon 031-710 21 00).