Från REDO-kontor till egna lokaler

När det globala managementkonsultbolaget INVERTO Sweden AB öppnade sitt första kontor i Sverige behövde de snabbt komma på plats i en lokal. Då var Hufvudstadens kontorskoncept REDO, med nyckelfärdiga kontor på Kungsgatan i Stockholm, räddningen.

Ett år senare var behovet av större, egna lokaler ett faktum och i november 2020 flyttade de in i kontoret på Västra Trädgårdsgatan, precis intill Kungsträdgården mitt i Stockholms city.

När INVERTO först flyttade in i Hufvudstadens REDO-kontor för drygt två år sedan var det cirka tio personer anställda i bolaget.

- REDO-kontoret var ett bra sätt att lära känna Hufvudstaden på. När vi flyttade in var konceptet nytt och båda parterna var måna om att det skulle fungera väl, vilket det också gjorde. Det var extremt bra att bara kunna sätta in nyckeln i låset och sedan köra igång, säger André Thuvesson, vd på INVERTO.

I slutet på 2020 hade antalet anställda nära dubblerats och det var dags att flytta in i sina första egna lokaler på Västra Trädgårdsgatan i Stockholm. Inför flytten låg återigen fokus på en lokal med central adress. André Thuvesson menar att det främst beror på två aspekter.

- Läget är väldigt viktigt. Delvis för att det ska vara enkelt att ta sig hit och vara nära till kommunikationer som flyg, tunnelbana och buss. Men det handlar också om att vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och då är kontorets placering viktigt, säger han.

INVERTO020.jpg

Hållbar och kostnadseffektiv flytt

Flytten från REDO-kontoret krävde en del organisering och planering. INVERTO hade en tydlig vision om att skapa en personlig känsla i de nya lokalerna, men på ett kostnadseffektivt och miljömässigt hållbart sätt.

- Vi har gjort om i princip allt invändigt i lokalen, men på ett väldigt smart sätt. Bland annat har vi kunnat använda befintlig interiör istället för att köpa nytt, till exempel genom att flytta glasdörrar och väggar mellan våningar i huset. Det går snabbare och är mer kostnadseffektivt och miljövänligt, säger Oscar Lindgren, senior konsult på INVERTO.

Oscar Lindgren fortsätter:

- Hufvudstaden har varit ett stort stöd i lokalanpassningen. De har hjälpt till mycket, till exempel genom att erbjuda oss en arkitekt som hjälpte oss med färg- och mattval, samt att justera planlösningen så att den skulle passa vår verksamhet bättre. Det har aldrig varit en fråga om huruvida vi skulle få stöttning eller inte. Det har bidragit till en strömlinjeformad flyttprocess. En eloge till Hufvudstaden.

Sociala ytor med personlig känsla i fokus

I renoveringen av de nya lokalerna satsade INVERTO på sociala ytor och bra platser att umgås kring. De vill att inredningen ska spegla företagets varumärke och därför har medarbetarna varit med och inrett kontoret.

- Här kan vi sätta en INVERTO-prägel på kontoret. Det är viktigt för varumärket nu när vi växer. Det är ett fantastiskt snyggt kontor med bra miljöer som passar vår verksamhet. Vi anställda har tillsammans formgett och inrett lokalen. Det skapar anknytning och tillhörighet, säger Oscar Lindgren.

Det nya kontoret är medvetet större än vad de har behov av i dagsläget. Idag är de drygt tjugo anställda och siktar mot ett team på trettio personer inom en snar framtid. Det nya kontoret ser de som en långsiktig investering för bolaget.

- Nu har vi flyttat hem till oss. Här kan vi växa för framtiden, säger Oscar Lindgren.

INVERTO002.jpg